Találkoztál már olyan emberrel, aki éjfél előtt egyszerűen képtelen elaludni, te viszont este 10 óra után alig tudsz ébren maradni? Irigyeltél már valakit azért, hogy az ébredést követően három kávé nélkül is ébernek és frissnek érzi magát, míg neked hosszú órákba és rengeteg koffeinbe telik, mire vállalható és teljesítésre alkalmas formába hozod magad a nap első felében?

A két embertípus már a köznyelvben is megjelent: vannak ún. baglyok – későn fekvők, későn kelők –, illetve pacsirták – korán kelők, korán fekvők –, újabban pedig bevezették a kolibri jelzőt azokra a személyekre, akik nem igazán sorolhatók be egyik szélsőséges kategóriába sem, ők a „köztes” tartomány. Mindkét szélsőséges típus sajátos életmóddal, előnyökkel és hátrányokkal is rendelkezik, amelyeket a mindennapi életünkben, a szociális interakcióinkban egyaránt tapasztalhatunk.

Azt a tulajdonságunkat, hogy mikorra szeretjük időzíteni az alvási és ébrenléti ciklusainkat, kronotípusnak nevezik. A kronotípust genetikai, fiziológiai és környezeti, kulturális hatások együttese alakítja, és egy viszonylag állandó jellemzőként tekinthetünk rá életünk során. Az eddigi kutatási eredmények alapján pedig úgy tűnik, hogy a baglyok, vagyis az esti típusúak fokozottabban ki lehetnek téve egyes egészségügyi problémáknak, mint a reggeli típusú pacsirták. Ebből kifolyólag a baglyoknak érdemes lehet valamennyivel több figyelmet szentelniük az egészségük néhány területére.

Milyen rizikófaktorokat rejt magában a bagoly életmód?

1. Szerhasználati problémák

A baglyokra jellemzőbb a rendszeres dohányzás és alkoholfogyasztás, főleg serdülőkorban, továbbá a koffeines italok, mint a kávé vagy a kóla, fogyasztása. Természetesen ebben közre játszhatnak az olyan környezeti tényezők is, mint a csoportnyomás, de a kutatások szerint az estibb típusú serdülők hajlamosabbak a maladaptív viselkedésformák és szokások felvételére.

2. Emésztőrendszeri problémák, evészavarok

Az esti típusú személyeknél gyakrabban fordulhatnak elő olyan emésztőrendszeri problémák, mint a diabetes és az inzulinrezisztencia, illetve esti serdülőkre jellemzőbbek lehetnek az olyan betegségek, mint a mértéktelen evészavar. Ez leginkább annak tudható be, hogy a baglyok általában hajlamosabbak egészségtelenebb étkezési szokások felvételére. Példaként említhetjük a reggeli étkezés kihagyását, a késő esti, elalvás előtti habzsolást, esetleg az egészségtelenebb ételek fogyasztását. Ezen kívül, mint azt az előző pontban is tárgyaltuk, általában fokozottabb mértékben fogyaszthatnak kávét, kólát és alkoholt, ami szintén rossz hatással lehet az emésztőrendszerre.

3. Alvászavarok

Életünk során két kitüntetett életszakaszban figyelhető meg valamilyen változás a kronotipikus beállítódásunk tekintetében: a serdülőkorúaknál egy általában ideiglenes estiség, 50 életév felett pedig egy reggeliség felé való eltolódás, amely az elkövetkező évtizedekben viszont állandó marad (a serdülőkorival szemben). Ezekben az életszakaszokban fokozottan megnőhet az alvászavarokra való érzékenység.

4. Hangulat és általános fiziológiai egészség

A tanulmányok szerint a baglyok esetében magasabbak a depresszív hangulatot jellemző mutatók, mint a pacsirták esetében. Sőt ők maguk szubjektíven is rosszabb hangulati, továbbá rosszabb általános egészségügyi állapotról számolnak be. Több szomatikus tünetet sorolnak fel, mint a reggeli típusúak, és általában rosszabbak az egészségviselkedési mutatóik is: a jellemzőbb szerhasználaton, illetve az egészségtelenebb étkezési szokásokon túl a testmozgás is jelentősen kevesebb az életükben.

Ha alaposabban belegondolunk, az imént felsorolt tényezők mind szoros kapcsolatban állnak egymással. Mindennek pedig egy nagyon fontos faktora lehet az ún. social jetlag/szociális jetlag. A social jetlag egy olyan jelenség, amely az esti típusúakra jellemzőbb, és abból a nehézségükből akad, hogy a saját, estiség felé tolódott kronotipikus beállítottságukat a kultúrára jellemző és mindenki által elfogadott napirendhez és ritmushoz igazítsák, amely teljes mértékben a pacsirtáknak és a kolibriknek kedvez. A baglyoknak sokkal több energiabefektetésbe kerül az, hogy igazodjanak a társadalmi elvárásokhoz, munkahelyi szabályokhoz; emiatt pedig fáradtabbnak érezhetik magukat, több stressz lehet jelen mindennapjaikban, amely kihat az életük minden területére, többek között az egészségi állapotukra és akár a szociális kapcsolataikra is.

Sajnos a társadalmi elvárások megváltoztatása nem jöhet szóba, mint megoldás a baglyok mindennapi nehézségeikre. Amit tehetünk, hogy felhívjuk egymás figyelmét arra, hogy nagyon fontos tudatosan vigyázni az egészségünkre, és megértéssel támogassuk egymást, kronotípustól függetlenül.

Kéry Nikolett

A Károli Gáspár Református Egyetem harmadéves pszichológia szakos hallgatója.