A Facebook napjaink egyik legnépszerűbb közösségi hálója. Felhasználóinak száma jócskán meghaladja az 1 milliárd főt. Népszerűségének oka a könnyed, gyors és ingyenes kapcsolattartás interaktív lehetőségekkel, valamint az információk gyors áramlása. Az internetfüggőséget, amelybe beletartozik a Facebook-függőség is 2013-tól tartják számon pszichológiai zavarként.

A Facebook-függőség kialakulásában nagy szerepet játszik az azonnaliság, hiszen a Facebooknak köszönhetően nem kell arra várnunk, hogy találkozzunk egy barátunkkal ahhoz, hogy megoszthassunk vele valamit. Sőt a reakciójára sem kell órákat vagy napokat várni, mint esetleg egy e-mailnél. Az azonnali reakciók és a könnyen elérhető szociális támogatás növeli a függőség kialakulásának esélyeit. A kialakulás hátterében állhat az alacsony önértékelés, a valós kapcsolatok kialakításának nehézsége, illetve az introvertált személyiség. Azok az emberek, akik alacsony önértékeléssel rendelkeznek, vagy nem érzik magukat biztonságban a valódi kapcsolataikban, többet használják a közösségi oldalakat. A függőség szoros kapcsolatban áll a FoMO-szindrómával (aminek az elnevezése a Fear of Missing Out rövidítéséből ered), ami a valamiről való lemaradás félelmét foglalja magába, és mások tevékenységének illetve az események állandó csekkolgatásában mutatkozik meg. A függőség kialakulásában nem csak a facebookozással eltöltött idő, de ennek hatása az egyén életére is jelentős szerepet játszik. Fontos a munkára, a tanulásra és a kapcsolatokra való hatása is. Érdekes, hogy kutatások szerint a függőség kialakulása jellemzőbb a nőknél és a serdülőknél, illetve a fiatal felnőtteknél.

Mik a Facebook-függőség tünetei?

  • személyes élet elhanyagolása
  • mentális problémák megjelenése (pl. depresszió, szorongás)
  • kikapcsolódás hiánya (pl. alváshiány)
  • hangulatmódosítás (a hangulatingadozás szabályozására használja)
  • tolerancia csökkenése (egyre több használat szükséges ugyanahhoz az öröm eléréséhez)
  • kontrollvesztés (időkeret túllépése)
  • újra visszatérő tendencia az absztinencia vagy kontroll után
  • a függőség titkolása

Ha a fentiek közül 5 vagy több tünet jellemző ránk, akkor fennáll a függőség veszélye.


Az egészséges használat érdekében célszerű megvizsgálni a Facebook-felhasználási szokásunkat. Mennyi időt és mivel töltünk el a honlapon.  Amennyiben arra gyanakszunk, hogy Facebook-függőség alakul ki nálunk, érdemes keretet szabni a felhasználásnak. Szabjunk időkeretet és határozzuk meg előre, mire fogjuk használni a közösségi hálót. Időlegesen szüneteltethetjük a facebookozást. Ilyenkor figyeljük meg a reakciónkat, mennyire leszünk idegesek, feszültek, milyen gyakran gondolunk a facebookozásra. Végső esetben akár törölhetjük magunkat a honlapról. Szakmai segítségkérés esetén, a pszichológusok kognitív viselkedésterápiát alkalmaznak az internetfüggőség kezelésére.

Mecser Anikó

Hivatkozások:
Cecilie Schou Andreassen, Torbjørn TorsheimGeir Scott BrunborgStåle Pallesen: Development of a Facebook Addiction Scale,  (2012) Psychological Reports,12,501-514
Demetrovics Zsolt, Kun Bernadette (szerk.): Az addiktológia alapjai IV. Viselkedési függőségek, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2010
Mecser Anikó: A Facebook függőség- és a motiváció kapcsolatának vizsgálata Magyarországon, OTDK dolgozat, Károli Gáspár Református Egyetem, 2013