Amikor pályát választunk, sokszor a jó fizetés vagy a magas presztízs befolyásolja a döntésünket, van azonban egy fontosabb összetevő, ami segíthet a tartós boldogság elérésében a munkánkban. Csíkszentmihályi Mihály előadásában arról hallhattunk, hogyan kerülhetjük el a flow segítségével a kiégést.

Mindig is nagyon szerettem írni, mert ez az a tevékenység, amely közben átélem a flow élményt: a környezetem és az idő megszűnik számomra létezni, ha egy cikken dolgozom, visz előre a lendület, nem érzem, ha éhes vagy szomjas vagyok, csak én és az írás létezik. Ezért gondoltam, jó ötlet lesz olyan szakmát választani, ahol egész nap írhatok: újságíró lettem. Amikor viszont már ott ültem és reggeltől estig cikkeket írtam, valahogy elveszett a flow: már nem azért írtam, mert élveztem, hanem mert ebből kellett megélnem. A mennyiség volt az elvárás, így egy idő után úgy éreztem, futószalagon gyártom a cikkeket minden cél és értelem nélkül: ez volt a hírportálok lélekölő világa. Belefásultam, motiválatlanná váltam, kiégtem – egy év alatt. És elkezdtem keresni az okokat.

Flow és kiégés

A munkánk az életünk jelentős hányadát kiteszi, ezért abszolút nem mindegy, mennyire kiteljesítő számunkra és mit élünk át közben. Ahogy azt magam is megtapasztaltam, a flow hiánya akkor is kiégéshez vezethet, ha érdeklődésünk és képességeik szerint választunk szakmát, így nagyon sok fiatal pályakezdő él át hasonló élményeket, amelyek akár a pálya elhagyásához is vezethetnek. Csíkszentmihályi Mihály, a „flow atyja” szerint akkor kerülünk a flow állapotába, amikor olyan, számunkra élvezetes tevékenységet végzünk, ami minimális kihívást jelent, és az annak megfelelő képességeinket használhatjuk, fejleszthetjük általa. A flowt egy olyan tudatállapotként definiálja, amikor minden érzékszervünkkel jelen vagyunk abban, amit csinálunk, a koncentrációnk egy helyen összpontosul és teljesen elmélyülünk a tevékenységünkben. Kutatásában azt találta, hogy az emberek gyakran számolnak be flow élményről a hobbijuk művelése közben, mint például a kertészkedés vagy főzés, de gyakran ebbe az állapotba kerülünk vezetés, a barátainkkal beszélgetés, vagy a munka által is.[i] Szerinte a flow bármilyen tevékenység közben átélhető, ha a feltételei adottak.

A flow feltételei

Kevés munkáltató tudja, hogy az alkalmazottak a flow állapotában tudják a teljesítményük csúcsát nyújtani. A multitasking, folyamatosan csipogó telefonok és a koncentráció megosztása mind megakadályozzák, hogy flowba kerüljünk: ahhoz, hogy elérhessük ezt az állapotot a munkában, fontos, hogy tudjunk huzamosabb ideig megzavarás nélkül egy feladatra fókuszálni.[ii] A fókuszálás képessége fejleszthető a tudatos jelenlét vagy mindfulness meditáció által, és egy olyan munkakörnyezet kialakításával, ahol nem zavarnak meg állandóan a feladatunkban. A flow másik összetevője, hogy a képességeink és a kihívások egyensúlyban legyenek: ha túl könnyűek a feladataink, unatkozni kezdünk, ha viszont túl nehezek, az szorongást vált ki belőlünk. Ezért van szükség folyamatos fejlődésre és tanulásra: egy idő után minden begyakorolttá válik, és kellenek az új kihívások, hogy megmaradhassunk a flow szintjén. Gondoljuk végig, milyen feladatokat teljesítünk a munkánk során, és ezek mennyire használják ki a képességeinket – lehetne őket hatékonyabban, gyorsabban, máshogy csinálni?

A kiteljesítő munkához persze az is elengedhetetlen, hogy értelmet találjunk benne, és a képességeinket valami olyasmi szolgálatába állítsuk, ami számunkra is fontos célt képvisel. Miután ott hagytam a hírportálok világát, hónapok kellettek hozzá, hogy újra úgy tudjak írni, hogy átjár közben a flow. Az adott új lendületet, amikor már nem az volt a munkám célja, hogy kattintást termeljek egy oldalnak, hanem volt időm újra elmélyedni egy-egy érdekes témában. A munkám örömet okozó céllá vált, nem eszközzé.

Laura Helstáb

pszichológus-újságíró. Diplomáját az Eötvös Loránd Tudományegyetem pszichológia mesterképzésén, tanácsadás és iskolapszichológia szakirányon szerezte, illetve ugyanitt kommunikáció és médiatudomány alapképzést végzett. Az egyetem alatt újságíróként és stylistként dolgozott, diplomamunkájában pedig az újságírás és a pszichológia kapcsolatát kutatta. Érdeklődési területe az írott tanácsadás mellett az Y generáció pszichológiája, valamint a divat.

 

 

Kép forrása: https://kovagopal.hu/#section-2

[i] Csíkszentmihályi Mihály: Finding Flow. Psychology Today, 1997.07.01. – https://www.psychologytoday.com/articles/199707/finding-flow

[ii] Daniel Goleman: 3 Ways to Get Into the Flow State at Work. The Huffington Post, 2014.04.22. https://www.huffingtonpost.com/dan-goleman/3-ways-to-get-into-the-fl_b_5193819.html