„A fiatalok itt ilyesmivel nem foglalkoznak.” Tények és tévhitek a szexről címmel tartottak kerekasztal-beszélgetést 2017. április 21-én a budapesti Pszinapszison. A beszélgetés indításaként Semsey Gábor egyetemi tanársegéd mutatta be doktori kutatását. A kerekasztal résztvevője volt még Dr. Hevesi Krisztina, egyetemi oktató, pszichológus, Horváth Éva, pszichológus, a NANE munkatársa és Dr. Lénárd Sándor, habilitált docens, az ELTE Neveléstudományi Intézetének igazgatója.

Jobb, mint amire számítottunk!

Semsey Gábor kutatása magyarországi (gyengébb és erősebb, állami és egyházi) gimnáziumok szexuális nevelési gyakorlatát vizsgálta 12 intézményben. A kérdőíves és interjús vizsgálat eredményeit röviden összefoglalva az derül ki, hogy a szexualitás témájával többet foglalkoznak, mint elsőre gondolnánk. Főleg verbális feldolgozás történik, több iskolában szabadidős programok keretében is felmerül a téma, az egyházi iskolákban nagyobb hangsúlyt fektetnek a párkapcsolat és a szexualitás erkölcsi és lélektani oldalára, ám még itt sem kellően holisztikus és komplex a szexuális nevelés. A lányok általában többet várnak ezektől a beszélgetésektől, szeretnének többet foglalkozni az érzelmi aspektusokkal. A vizsgálatokból kiderül a kommunikáció teljes hiánya. Nincs igényfelmérés, a pedagógusok általában sem egymással, sem a szülőkkel nem egyeztetnek, nincs kidolgozott tanmenet.

Igazából a felnőttekkel kellene kezdeni!

„Felvilágosítás helyett célszerű inkább szex-edukációról beszélni.” – mondja Dr. Hevesi Krisztina. A gyerekek, főleg manapság, nagyon korán találkoznak a szexualitással, így nem arról van szó, hogy hirtelen tudatukra ébresztenénk őket, lámpát gyújtanánk a sötétségben. De ki végezze az edukációt? Egyrészt nehéz a szülőnek. Gondoljunk csak bele, nem szívesen idézzük fel magunkban a képet, hogy bizony a szüleink is „csinálják”. A pedagógusnak is nehéz, hiszen egyik nap őszintén beszél akár saját tapasztalatairól is, másnap pedig kémia órát kell tartania ugyanazoknak a gyerekeknek. Léteznek képzések, amelyek a párkapcsolatokról szólnak, és megkönnyítik a szex-edukációt is. Ilyen például a Horváth Éva által említett Szívdobbanás program, melyet iskolákba visznek, de pedagógusoknak is ajánlják tréning formájában.

A szex működjön anélkül, hogy beszélnénk róla?

A szex tabutéma. Őszinte kommunikáció nélkül képtelenség róla beszélni. Dr. Lénárd Sándor szerint ma az iskola nem az a terep, ahol ez a partneri beszélgetés meg tudna valósulni. A korábban tanárként is dolgozó szakember hozzátesz, hogy közrejátszik a fáziskésés is: sokszor a pedagógusok, szülők úgy tartanak előadásokat intimitásról, szexről, hogy az már jó ideje nincs jelen az életükben.

Közismert tévhit, ha szex közben beszélünk, az megöli a romantikát. Az aktív, folyamatos, egyenrangú kommunikáció nemhogy megölné, hanem létfontosságú a szexuális kapcsolatokban. A legtöbb problematikus helyzet nyílt beszélgetéssel, információk biztosításával orvosolható.

Márki Anett Neszta