Előző cikkemben az álom értelmének keresésével foglalkoztam. Most pedig vegyük górcső alá, hogy mit tudunk az álom folyamatáról? Befolyásolható-e az álom tartalma? Megválaszthatjuk, hogy miről álmodunk? Létezik ellenszer a rémálmokra?

A tudatos álom (lucid dream) során a személy tudatában van annak, hogy alszik, ezáltal gyakran tudatosan képes befolyásolni az álom tartalmát. Fontos kiemelni, hogy mint a legtöbb jelenségnél, itt is megkülönböztethetünk fokozatokat. Habár a gyakori tudatos álmodást ritka képességnek tartjuk, az előfordulások becslése alapján nagyjából az emberek felének volt már tudatos álma legalább egyszer, illetve ötből egy ember rendszeresen − például havonta − átéli a jelenséget.

Hogyan lehetünk tudatosak álmainkban?

A tudatos álmodás azon kívül, hogy rendkívül magával ragadó és változatos élmény, tanulható. Számtalan technika létezik, amely azt segíti elő, hogy tudatosak legyünk álmainkban. A többféleképpen csoportosítható módszerek közül röviden néhányról:

  • MILD (mnemonic induced lucid dreams): a technika az emlékezetre, a felidézésre épít. Fontos az álmok visszaidézése (pl. álomnaplóval), a napközbeni valóságtesztelés (pl. ujjak megszámolása), tudatos megerősítő mondatok (pl. „Ma lesz egy tudatos álmom.”) és az éber állapotban történő álom vizualizáció. Összességében tehát a technika úgy idéz elő tudatos álmokat, hogy a személy az éber gyakorlás után álmában emlékszik a gyakorlatokra, és így tudatosul, hogy az adott pillanatban álmodik.
  • WILD (wake induces lucid dreams): ez egy fokkal nehezebb szint. Egyfajta meditatív állapot, ahol a tudat éberségének megőrzése mellett fokozatosan „elaltatjuk” a testünket. Az egyik legnehezebb része talán az alvási paralízis átvészelése, amely egy természetes folyamat, és izmaink teljes ellazulásával jár. A technikával azonban tudatunk éber marad a folyamat alatt, és úgy érezhetjük, be vagyunk zárva testünkbe, amely nem engedelmeskedik tovább akaratunknak.
  • Lehetséges tudatos álmok elérése kémiai szerek hatására is.
  • Különböző típusú stimulációkkal (pl. akusztikus, vizuális) is megvalósulhat tudatosság álmunkban. Ha a valóságban aktuálisan észlelt ingerek megjelennek álmunkban is, a két élmény összekapcsolása felébresztheti tudatunkat.

Fontos megjegyezni, hogy a fenti technikák közül egyiknek sem sikerült megbízható módon bizonyítani hatékonyságát!

Hogyan hasznosíthatjuk a mindennapokban a tudatos álmodás képességét?

Azon kívül, hogy izgalmas történeteket mesélhetünk barátainknak, ismerőseinknek arról, hogy miket csináltunk álmunkban, a tudatos álmodás ennél többet is adhat nekünk. Mivel szabadon alakíthatjuk az eseményeket, a tudatosság növelése révén gyakorolhatjuk a kreatív problémamegoldást. Az álom szolgálhat mentális felkészülésként is, akár motoros, mozgásos készségek fejlesztésével együtt. Például sportverseny előtt, álmunkban edzhetünk az elkövetkező megpróbáltatásokra. Jótékony hatása lehet a rémálmok, rémálom-zavarok kezelésében is. Poszt-traumatikus stressz szindróma esetében különösen hasznos eszköz lehet a tudatos álom. Mindezeken túl pedig a kutatók számára terepet biztosíthat akár az elme és test kapcsolatának REM-fázisban, akár az egész tudatosság területének vizsgálatához.

Márki Anett Neszta

Forrás

Stumbrys, T., Erlacher, D., Schädlich, M., & Schredl, M. (2012). Induction of lucid dreams: A systematic review of evidence. Consciousness and Cognition, 21(3), 1456-1475.