Skip to Content

Megvettem. Elromlott.

Mi is jár nekem, mint fogyasztónak? Garancia? Jótállás? Szavatosság? A mindennapi vásárlásaink során, legyen szó egy cipőről, egy kenyérpirítóról, egy csodás farmernadrágról, de akár egy lakásról vagy egy összeszerelhető kanapéról, ezek a fogalmak kulcsfontosságúak - és valljuk be, gyakran összekeverednek a fejünkben.

Ezek a kategóriák hogyan kapcsolódnak egymáshoz?

Mindegyik a fogyasztónak jelent valamilyen jogosítványt, mellyel a termék megvásárlása után élhet, ha a termék hibás.

Milyen jogokat takarnak a fogalmak?

Szavatosság és jótállás esetében is ugyanazokat az igényeket van lehetősége a fogyasztónak érvényesíteni az eladóval szemben, melyek a javítás, a csere, az árleszállítás és az elállási lehetőség a szerződéstől - azaz, hogy mégsem szeretném az adott szerződést, terméket (jogi értelemben szerződés az, amikor megvásárolok egy árucikket).

Mi a jótállás?

A jótállást a köznyelvben sokszor emlegetik garanciaként. Maga a jótállás egy kötelezettségvállalás, amit a forgalmazó tesz a fogyasztó felé, hogy a jótállási idő alatti hiba kijavítását elvégzi, efelől kezeskedik. Ez tehát az adásvételt követően létrejövő egy éves olyan időszak, melyben az eladónak vagy adott esetben a gyártónak kell azt bizonyítania, hogy a hiba az adásvételt követően keletkezett, ha ezt nem tudja bizonyítani, akkor köteles a hibát kiküszöbölni. A fogyasztó csak visszaviszi a meghibásodott terméket, semmit nem kell bizonyítania, az eladó pedig kötelezettségének eleget tesz. Az egy éves jótállási időszak természetesen csak a minimumot jelzi, az eladó ennél hosszabb időszakot is megjelölhet a jótállási igények érvényesítésére.


A jótállás kötelező?

Vannak olyan termékek, amikre úgynevezett kötelező jótállást kell biztosítani, ezen termékek körét egy kormányrendelet (151/2003) szabályozza. Ez egy elég bő, és időben igencsak változó lista, ami új, tartós fogyasztási cikkeket foglal magában, melyek közül a legtöbb esetben van egy bruttó 10.000 forintos értékhatár, amely fölött ez a jogosítvány illeti a fogyasztót. Más esetekben a jótállás nem "jár", hanem csak lehetőség, melyet a vállalkozások természetesen vállalhatnak szerződéssel a fogyasztó felé. Értékhatártól függetlenül van jótállás pl. a hűtőszekrényre, a mosógépre, a személygépkocsira, a babakocsira, és még számos termékre. A 10.000 forintos bruttó vételár felett kapunk kötelező jótállást pl. főzőlapokra, légkondikra, telefonokra, hangszerekre, bútorokra és egyéb, meghatározott termékekre.

És a szavatosság?

A szavatosságnak két altípusa került szabályozásra az új polgári törvénykönyvben, a termékszavatosság és a kellékszavatosság. Mindkettő kötelező.

Mi a kellékszavatosság?

A kellékszavatosság szintén az adásvételt követően áll fenn, időtartama két év. Ez minden termékre minden esetben érvényesül, nincsen meghatározott terméklista vagy értékhatár. Itt azonban a hibát a törvény által meghatározott hat hónaposidőszakot követően a fogyasztónak kell bizonyítania. Tehát az első hat hónapban mi, átlagfogyasztók, vásárlók minden indok nélkül visszavihetjük a hibás terméket. A két éves elévülési időn túl is érvényesíthetjük igényünket, ha a hiba a dolog természeténél vagy a hiba jellegénél fogva korábban nem volt felismerhető - ugyanakkor ez maximum három év is lehet, mely határidő már jogvesztő. (Kivételesen, ha úgynevezett kötelező alkalmassági ideje van a terméknek - pl. épületek esetében, ez hosszabb idő is lehet!) A két éves időszak lehet rövidebb is, amennyiben a termék, amit vásároltunk, használt.  Ebben az esetben nem kell jegyet sem kiadni a szavatosság fennállásáról. Tehát láthatjuk, hogy összességében a jótállás kedvezőbb a fogyasztó számára, ugyanis akkor az az időszak, amíg a fogyasztónak nincs bizonyítási terhe, hosszabb.

A kellékszavatosság tehát minden esetben fennáll?

Igen.


És a termékszavatosság?

Termékszavatosság esetén a fogyasztó közvetlenül a gyártóval - azaz a kereskedővel vagy az importőrrel - szemben is érvényesítheti az őt megillető jogokat. A hibát köteles a fogyasztó két éven belül bejelenteni, és ebben az esetben a gyártó köteles a hibás terméket kijavítani vagy kicserélni. Erre csak olyan esetekben van mód, amikor a hiba már a forgalomba hozatal pillanatában is fennállt, vagyis gyári hibás a termék. Ennek a bizonyítása a fogyasztót terheli.

A jótállás és a szavatosság egyszerre áll fent?

Ha van jótállás, akkor igen. Szavatosság minden esetben van. Így, ha letelt a jótállási igény érvényesítésére nyitva álló időszak - vagy az egyáltalán nem is volt (pl. cipők esetében), a szavatossági igény még abban az esetben is természetesen érvényesíthető.

És a garancia hol helyezkedik el?

Garancia jogi fogalomként nem létezik. A köznyelv általában a jótállást illeti a garancia elnevezéssel, de elég kaotikus a köznapi fogalomhasználat is, ezért mindig fontos tisztázni, hogy a másik fél, az eladó mit ért ezalatt.

Kivel szemben kell az igényt érvényesíteni?

A forgalmazóval szemben, tehát azzal szemben, aki a terméket közvetlenül a fogyasztó részére forgalmazta. Ha azt szeretnénk, hogy a hibás terméket kijavítsák, akkor fordulhatunk közvetlenül a jótállási jegyen megjelölt szervizhez. Persze, ilyenkor is választhatjuk azt az opciót, hogy oda visszük vissza a terméket, ahol megvettük, és majd ők továbbítják a terméket a szerviznek.

Mennyi időn belül kell bejelenteni a hibát?

Azonnal, ahogyan azt felfedezzük, de legkésőbb a hiba észlelését követő két hónapon belül. Ha ennél később kerül bejelentésre a hiba, akkor a késedelmes közléssel okozott károkat a fogyasztónak meg kell térítenie.

Hogyan kell bejelenteni a hibát?

Erre nincs tartalmi vagy formai megkötés. A lényegnek, a hiba természetének ki kell tűnnie azonban a bejelentésünkből. Ha a vásárlást követően minőségi kifogást jelentünk be, akkor a forgalmazónak kötelező azonban arról felvennie egy jegyzőkönyvet, aminek a másolatát a fogyasztónak át is adja nyomban. Ha ezt elmulasztaná a kereskedő, és a nyomatékos felhívásunk ellenére sem hajlandó a jegyzőkönyvet felvenni, írjunk be a vásárlók könyvébe.

És mi lesz a következménye végül annak, hogy hibás a termékem?

Ahogy arról már volt szó, a fogyasztó a javítás, a csere, az árleszállítás és az elállás lehetőségei közül választhat. Ez alapvetően egy sorrendet jelöl, tehát ebben a sorrendben kell törekednünk a szavatossági jogunk gyakorlására. Ezek között van lehetőségünk váltogatni is, tehát nem vagyunk kötve az első megfogalmazott igényünkhöz. A fogyasztó áttérhet egy másik szavatossági jogra is, de csak addig a pillanatig, amíg nem került semmilyen szavatossági jog teljesítésre. Tehát, ha a hibát megjavították, akkor már nem kérhetjük mégis pl. a cserét. Lehet, hogy ezzel plusz költséget okozunk az eladónak, ebben az esetben az így felmerült károkat meg kell térítenünk. Nagyon fontos, hogy a magyar jogban nincs olyan lehetőség, hogy a termék árát a kereskedő levásároltatja a fogyasztóval, tehát ezekben az esetekben az eladó nem jár el jogszerűen! A csere különlegessége, hogy ha a vásárlástól számított három munkanapon belül jelezzük azt, hogy a csere lehetőségét választjuk, akkor a forgalmazó nem tehet mást, mint hogy a terméket előzetes vizsgálat nélkül azonnal kicseréli. Ha éppen nem áll rendelkezésére ugyanolyan termék, akkor tizenöt napon belül kell eszközölnie a cserét. Az árleszállítás pedig a felek közös döntése, nincsen meghatározott mértéke, a jogszabály ezt a felekre bízza.

És ha minden kötél szakad?

Vegyük föl a kapcsolatot az illetékes területi Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály, Fogyasztóvédelmi Osztályával, mely fogyasztóvédelmi ügyekben első fokon eljár, és érvényesítsük jogainkat és önmagunkat!

dr. Barna Lili 2016. december 26.
OSZD MEG EZT A BEJEGYZÉST
Archiválás
Iszik vagy vezet?