Életünk során szinte mindannyian találkozunk a szerződés valamely típusával. Legyen az egy adásvételi szerződés egy ingatlan vagy akár egy használt autó eladása esetén, az első munkahelyünk létesítésekor aláírt munkaszerződés, bérleti jogviszony létrehozására irányuló vagy akár fogyasztói szerződés. Típustól függetlenül bármely szerződés aláírása előtt állunk ajánlott egy kicsit alaposabban utánanézni a dolgoknak, hiszen egy sokszor ártatlannak tűnő pár oldal és annak aláírása a későbbiek során a legrosszabb rémálmunkká válhat.
- A szerződéskötés egyik, és talán legfontosabb kérdése, hogy valójában kivel is kerül megkötésre az egyezség. Abban az esetben, ha a szerződő partneremet korábbról már jól ismerem, vagy esetlegesen mástól csak jót hallottam felőle már meg van a szerződéskötés legfontosabb bizalmi eleme, ami pedig nem más, mint maga a szerződés alanya.
Abban az esetben, ha nem áll rendelkezésre sem saját, sem másoktól szerzett tapasztalat a partnert illetően, akkor a szerződés megkötése előtt a legfontosabb annak a személynek a leellenőrzése, akivel a szerződést kötöm. Ennek megvalósításához ma már számos ingyenes és közhiteles adatbázis (cégszolgálat, NAV adóalany-nyilvántartás) áll a rendelkezésünkre.
Ezen adatbázisok segítségével könnyedén ellenőrizni lehet, hogy a valóságban is létező és működő cégről van-e szó, székhelye és minden további velünk közölt adata megegyezik-e a nyilvántartásokkal. Továbbá fontos utána nézni annak is, hogy a cég nevében eljáró természetes személynek van-e önálló aláírási jogosultsága, vagy hiánya esetén erre irányuló meghatalmazása.
- A következő legfontosabb kérdés, hogy milyen jellegű szolgáltatást veszek igénybe a szerződésben, és ennek fejében én milyen mértékű ellenszolgáltatással tartozom. Ha ennek egyensúlya megfelel a szokásos piaci viszonyoknak, akkor arányban áll a felek főkötelme. Azonban, hogyha ennek során azt látjuk, hogy a szerződőpartnerünktől szokatlanul olcsóbban kapjuk meg a szolgáltatást, mint mástól, akkor ennek okára célszerű rákérdezni.
- A fentiek alapján, ha valós szerződő partnerrel van dolgunk, a kínált szolgáltatása megfelel az igényeinknek és természetesen az általános piaci viszonyoknak, akkor a szerződés következő fontos pontja a vállat termék-felelősség és szavatosság. Ez azt jelenti, hogy ha utóbb kiderül, hogy hibás a teljesítés, nekem milyen jogokat tudnak és akarnak majd biztosítani. Fogyasztói szerződéseknél ezért a garancia idő egy meglehetősen fontos szempont, továbbá az is, hogy esetleg lehetőség van-e a szerződéstől való elállásra, ha az egyébként hibátlan, de más, jellemzően személyes okokból mégsem tetszik, főleg abban az esetben, ha épp csak egy kép alapján vásárolunk valamit az interneten.
- Tartós jogviszony létesítése esetén, tehát, ha hosszabb időre kerülünk kapcsolatba a szerződő partnerrel (munkaszerződés aláírása, biztosításkötés, bérleti jogviszony létrehozása…) természetesen fontos a szerződés minden egyes további pontjának alapos és figyelmes átolvasása is. Nem minősül bizalmatlanságnak, ha az aláírása előbb ehhez kellő időt kérünk, akár úgy is, hogy a szerződés szövegét elvisszük, és csak pár nap múlva térünk rá vissza. Abban az esetben ez különösen érvényes, ha az több oldalból áll, vagy esetleg tartozik hozzá egy „csupa apró betűs” melléklet is. Természetesen abban a pár napban a bizonytalanságok vagy kételyek eloszlatása érdekében szakmabeliekhez is fordulhatunk jogi tanácsért.
- Fontos, hogy a szerződés a felek jogait és kötelezettségeit a hatályos jogszabályoknak megfelelően tartalmazza. A legfontosabb tanács azonban az, hogy semmit sem szabad aláírni látatlanba és olvasatlanul. Bizonytalanság esetén a legjobb döntés az, ha pár napra elvisszük magunkkal a papírokat, és alapos átnézést követően visszatérünk a továbbiakra.